برای دیدن محتوای سایت روی دکمه دسته بندی کلیک بفرمایید

دسته بندی

Breadcrumbs Image
GetImageDB.jpeg

برفک واژن

برفک واژن یا برفک مهبل نوعی عفونت قارچی است که باعث التهاب و خارش شدید واژن می شود. این عفونت اصولا در زنان بعد از یائسگی بیشتر رخ می دهد.

بسیارى از خانمها در مواقعى از زندگیشان دچار برفک مهبل مى‌شوند که این مواقع بیشتر در سالهاى بارورى آنها مى‌باشد. بیمارى برفک مهبل بوسیله قارچى به نام "کاندیدا آلبیکانس" (candida albicans)ایجاد مى‌شود. این قارچ بطور طبیعى در مهبل خانمها زندگى مى‌کند اما گاهى اوقات رشد آن سریع شده و باعث بروز برفک مى‌گردد. برفک مهبل بیمارى خطرناکى نیست اما باعث خارش ناخوشایند مهبل و فرج مى‌شود. عفونتهاى کاندیدایى مى‌توانند در قسمتهاى دیگرى از بدن مثل دهان هم ایجاد شوند و باعث بروز برفک دهان گردند.

علل ایجاد برفک مهبل

قارچ کاندیدا در مهبل حدود 20 درصد خانمها بصورت طبیعى وجود دارد و باعث هیچ مشکلى نمى‌شود. رشد این قارچ توسط سیستم ایمنى بدن و باکتریهاى بى‌ضررى که بطور طبیعى در مهبل زندگى مى‌کنند سرکوب مى‌شود. اگر این باکتریها توسط آنتى‌بیوتیک‌ها و یا مواد اسپرم‌کُش نابود شوند، قارچ‌ها مى‌توانند تکثیر نموده و زیاد شوند و در نتیجه باعث بروز مشکلات گردند. همچنین بر اثر تغییراتى که در سطح هورمونهاى جنسى زنانه ایجاد مى‌شود، باکتریهاى بى‌ضررى ممکن است از بین بروند. چنین تغییراتى ممکن است در هنگام حاملگى، قبل از عادات ماهانه و یا بر اثر مصرف بعضى از داروها (مثل قرصهاى ضد باردارى) ایجاد شوند. برفک مهبل ممکن است بعد از انجام مقاربت با فردى که دچار عفونت با این قارچ مى‌باشد نیز ایجاد گردد.
خانمهاى دچار مرض قند (دیابت) بسیار مستعد ابتلاء به برفک مهبل مى‌باشند. گاهى اوقات، استرس در خانمها مى‌تواند باعث شروع چنین مشکلى گردد.

علائم برفک مهبل

علائم این بیمارى معمولاً به تدریج و در طى چند روز ایجاد مى‌شوند و شامل موارد زیر مى‌باشند:

التهاب شدید و خارش مهبل و فرج.

ترشح سفید رنگ و غلیظ از مهبل که شبیه پنیر مى‌باشد.
اگر این بیمارى بدون درمان رها شود، التهاب مهبل و فرج ممکن است منجر به قرمز شدن و در نهایت، ترک خوردن پوست ظریف فرج شود.

درمان برفک

درمان برفک مهبل با استفاده از داروهاى ضد قارچ بصورت موضعى انجام مى‌گردد. توصیه مى‌شود که تا چند روز از انجام مقاربت جنسى خوددارى شود. براى اینکه از عود مجدد این عفونت جلوگیرى نمایید، همسرتان نیز باید درمان شود.


مریم شوهانی

مریم شوهانی

توضیحات بیشتر

مشاهده نظرات

دیدگاه ارزشمند شما

لطفا فیلدهایی که با * مشخص شده است را پر کنید، آدرس ایمیل شما نمایش داده نمی شود